Friday, October 03, 2014

Diet!!!!

*gelak jap* berkurun lama cakap nak diet nak diet. tak diet2 jugak.

tp, kali ni serious. puncanya? cik kawan post gambar dia kat whatsapp, cakap dia dah bley muat blazer dia masa form 5. me was like woaaahhhhh.. ok. let's try this diet.

Atkins. pernah dengar? tak pernah sila google lain. secara am nye ialah, low carb, high protein diet. so makan lah banyak mana pun, but low than 20 g of carb. well this is for induction.

so last week, before aku gi perlis, aku abruptly start. for a week, tak amik nasi, gula etc. malangnya hari ke dua aku diet, aku terus demam. but still, aku continue gak.

tapi aku ada ragu2 gak ngan diet ni. ye lah amik ayam, telur, deaging, ikan. sumber protein yang ada kolestrol and lemak. aku cam risau gak effect kat tempat lain. tapi aku tny kekawan aku, seorang tgh study medic. dia kata insyaAllah x ada effect apa kalau kita follow 4 step tu. so, aku pun dengan yakin tak yakin nye continue.

tapikan, still ada musykil gak. so, masa ak gi jumpa doktor tu, aku mintak doktor tu buatkan appointment ngan dietrician. so 14/10 insyaAllah aku gi jumpa doktor tanya should aku continue diet ni.

anyway. masa 1 minggu aku try dieat ni, berat aku turun dari 100kg ke 94.5kg. *tepuk sikit*. then bila aku gi perlis, aku pakat cheat habis, air minum air manis, makan tak pantang, berat aku naik balik 98.5 kg. amik ko. -.-"

so skang ni start balik. Alhamdulillah, turun gak la semalam aku timbang. turun sekilo pun happy nye ya Allah!!

menu diet aku simple. tapi aku tak amik telur hari2. aku ganti ngan tauhu putih. aku cari dlm tenet, bacaannya dalam 1.21g carb je sebiji. tapi aku siyes tak suka tauhu. so aku tak amik sebiji. amik setengah. hahah.

nak post menu. tapi aku siyes malas. tengoklah kalo 1st week aku berjaya, nnt aku post menu aku everyday eh.

toodles~

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)